Kategorija vokativnosti u hrvatskom jeziku

 

Naziv kolegija:
Kategorija vokativnosti u hrvatskom jeziku
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Glušac, Maja
5
0
5

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je predmeta analizirati obilježja vokativnih izraza u različitim stilovima hrvatskoga jezika u odnosu na morfološka, sintaktička, pragmatičko-semantička i funkcionalna obilježja.

 

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • povezati obilježja kategorije vokativnosti s kategorijama interogativnosti i imperativnosti
  • analizirati uporabu vokativnih nastavaka u različitim stilovima hrvatskoga jezika
  • identificirati jezične funkcije vokativnih izraza na različitim predlošcima
  • kategorizirati stilske figure u vokativnim izrazima
  • kritički prosuđivati utjecaj društvenih i kulturnih aspekata na uporabu društvenih deiktika ti i Vi

 

Sadržaj predmeta:

Kategorija apelativnosti: vokativnost, interogativnost i imperativnost. Kategorija vokativnosti u hrvatskom jeziku. Vokativ u hrvatskom jeziku kao morfološka kategorija. Vokativ u hrvatskom jeziku kao sintaktička kategorija. Vokativ u hrvatskom jeziku kao pragmatičko-semantička kategorija. Jezične funkcije vokativnih izraza (konativna, emotivna, fatička, poetska, referencijalna i metajezična). Društveni deiktici ti i Vi.

 

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
predavanje slušanje, opažanje, raspravljanje, analiziranje povezati obilježja kategorije vokativnosti s kategorijama interogativnosti i imperativnosti
 
usmeni ispit
Predavanje, samostalni zadatci slušanje, opažanje, raspravljanje, analiziranje, samostalni zadatci, pisanje analizirati uporabu vokativnih nastavaka u različitim stilovima hrvatskoga jezika
 
usmeni ispit, seminarski rad
predavanje, seminari, samostalni zadatci slušanje, opažanje, raspravljanje, analiziranje, samostalni zadatci, pisanje identificirati jezične funkcije vokativnih izraza na različitim predlošcima
 
usmeni ispit, seminarski rad
predavanje, seminari slušanje, opažanje, raspravljanje, analiziranje, samostalni zadatci kategorizirati stilske figure u vokativnim izrazima
 
usmeni ispit, seminarski rad
predavanje slušanje, opažanje, raspravljanje, analiziranje, samostalni zadatci, pisanje kritički prosuđivati utjecaj društvenih i kulturnih aspekata na uporabu društvenih deiktika ti i Vi
 
usmeni ispit,
seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Pohađanje nastave, Seminarski rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno i pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Pohađanje nastave 0,25 0%
Seminarski rad 1 0%
Usmeni ispit 1,75 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Ocjena seminarskog rada iznosi 40 % konačne ocjene, a ocjena usmenoga ispita 60 % konačne ocjene.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ocjena seminarskog rada iznosi 40 % konačne ocjene, a ocjena usmenoga ispita 60 % konačne ocjene.

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Obveze studenata

Studenti su obvezni napisati jedan seminarski rad i položiti usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Babić, Milanka J. 2011. Vokativ kao sredstvo za izražavanje ekspresivnosti. Radovi Filozofskog fakulteta u istočnom Sarajevu.I.13: 45–66. https://ff.ues.rs.ba/wp-content/uploads/2017/09/Radovi_13_knjiga_1.pdf
  2. Badurina, Lada 2010. Padeži i komunikacija. Sintaksa padeža. Birtić, Matea, Dunja Brozović Rončević ur. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Filozofski fakultet u Osijeku, 1–14.
  3. Glušac, Maja i Ana Mikić Čolić 2017. Linguistic functions of the vocative as a morphological, syntactic and pragmatic-semantic category. Jezikoslovlje, 18, 3: 447–472. https://hrcak.srce.hr/clanak/281470
  4. Glušac, Maja2021. Vokativ u hrvatskim gramatikama – od Kašića do suvremenih gramatika, Od Pavlimira do riči šokačke, zbornik Ljiljane Kolenić, ur. Silvija Ćurak i Vera Blažević Krezić, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Osijek, str.177–199
  5. Karlić, Virna;Ivana Cvitković 2016. Vokativnost u hrvatskoj i srpskoj jezičnoj normi i upotrebi: morfološki pristup. Filološke studije, 14, 2. https://hrcak.srce.hr/203751
  6. Sivrić, Marijana 2008. Moć i solidarnost u načinima obraćanja. Hum, Vol. No. 4, https://hrcak.srce.hr/en/230068
  7. Stolac, Diana 2005. Komunikacijske funkcije vokativa. Od fonetike do etike. Zagreb: Disput, 173–184.
  8. Šabec, Nada 2002. Addressing the other: ti vs. Vi in Slovenia and North America. Studia Romanica et Anglica Zagrabiensia, Vol. 47–48. https://hrcak.srce.hr/en/21031

Dopunska literatura:

  1. Badurina, Lada 2007. Od sintakse prema suprasintaksi – dvosmjerno. Sintaktičke kategorije. Kuna, Branko ur. Osijek: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, Filozofski fakultet u Osijeku, 9–19.
  2. Brown, Roger; Alberg Gilman. 1960. The pronouns of power and solidarity. Readings in the Sociology of. Language.https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9783110805376.252/html
  3. Bulić, Halid 2014. Upotreba vokativa u rečeničnoj strukturi. Sarajevski filološki susreti II, knjiga I. Sarajevo: Bosansko filološko društvo, 140–151.
  4. Čilaš Šimpraga, Ankica, Irena Miloš 2014. Vokativ prezimena muških osoba u hrvatskome jeziku. Výuka jihoslovanských jazyků a literatur v dnešní Evropě. Brno: Občanské sdružení Porta Balkanica, 611–618.
  5. Diessel, Holger. 2012. Deixis and Demonstratives. Semantics (HSK 33.3). https://www.researchgate.net/publication/265592153_Deixis_and_Demonstratives
  6. Fillmore, Charles J. 1971. Santa Cruz: Lectures on Deixis. University of California, Berkeley. http://websites.umich.edu/~jlawler/Deixis.html
  7. Karlić, Virna – Petra Bago 2020. Pragmatika i leksikografija: Deiktici kao izazov suvremene leksikografije. Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje, 46, 2. https://hrcak.srce.hr/245467
  8. Levinson, Stephen C 2004. Deixis and Pragmatic. The Handbook of Pragmatics. Oxford. 97–121.
  9. Pranjković, Ivo 2005. Sintaktički status „samostalnih članova rečenice“. Jezik, god. 35, br. 3. Zagreb.
  10. Rišner, Vlasta 2006. Iz jezične prošlosti i sadašnjosti. Osijek: Matica hrvatska, Ogranak Osijek.
  11. Skljarov, Miho. 1962. O vokativu – problem kategorije II lica u imenica. Rad JAZU, knjiga 327. Zagreb.
  12. Sonnenhauser, Barbara i Patrizia Noel Aziz Hanna 2013. Vocative! Addressing between system and performance. Berlin, Boston: Walter de Gruyter GmbH

https://books.google.hr/books?id=sGbnBQAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=hr#v=onepage&q&f=false

  1. Škiljan, Dubravko 2000. Javni jezik. Biblioteka Elekta. Zagreb.
  2. Težak, Stjepko 1982. Vokativ jednine imenica E vrste. Radovi Zavoda za slavensku filologiju 17: 31–42.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Uspješnost se izvedbe predmeta prati suradnjom sa studentima na individualnim konzultacijama, uspoređivanjem ocjena seminarskih radova i rezultata usmenog ispita te završnom studentskom anketom.

Ostale informacije: