Leksička semantika i leksikologija

 

Naziv kolegija:
Leksička semantika i leksikologija
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
1.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Gradečak, Tanja
5
5
0

 

Ciljevi i zadaci:

Temeljni je cilj predmeta podučiti studente mogućnostima opisa odnosa između strukture leksikona nekog jezika, dakle leksičkih jedinica i njihova značenja; proučavati odnos morfološke strukture leksema i unutrašnje organizacije leksikona temeljenog na međusobnim odnosima leksema. Sekundarni je cilj predmeta podučiti studente načelima leksikografskog rada i organizacije različitih tipova rječnika kako bi bili u stanju samostalno analizirati kako se unutrašnja struktura leksikona reflektira u leksikografiji, tj. rječnicima.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • analizirati formalno ustrojstvo leksema i leksikona
  • prepoznati odnose oblika i značenja (polisemija, homonimija, monosemija)
  • razlikovati paradigmatske od sintagmatskih leksičkih odnosa
  • prepoznati tipove i podtipove leksičkih relacija (sinonimija, antonimija, hiponimija itd.)
  • razlikovati tipove leksikografskih priručnika (rječnika) prema tipu leksičkog sadržaja
  • naučiti pretraživati različite tipove tiskanih i digitalnih rječnika
  • primijeniti sposobnost analize i sinteze

Sadržaj predmeta:

Sadržaj predmeta je usmjeren k analizi unutarnje strukture leksičkih jedinica, kako one morfološke, tako i njezina odnosa prema značenju. Središnji je dio predmeta posvećen analizi tipova značenja, polisemiji i homonimiji te postupcima otkrivanja i opisivanja značenja. Analizira se struktura leksikona, tj. različiti tipovi paradigmatskih i sintagmatskih odnosa među leksičkim jedinicama, poput antonimije, sinonimije, hiponimije itd.

U drugom se dijelu predmeta opisuju različiti tipovi rječnika, njihova struktura i unutarnja organizacija te se upoznaje s različitim tipovima pretraživanja tiskanih i digitalnih, tj. mrežnih rječnika.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, multimedija i mreža, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
predavanje, seminar, rasprava, analiza primjera analiza zadane literature
sudjelovanje u raspravi, rad na primjeru, sustavno opažanje i zaključivanje
 
analizirati formalno ustrojstvo leksema i leksikona
 
analiza kvalitete prikupljenih podataka i aktivnosti na satu, seminarski rad, portfolio, pisani ispit
predavanje, seminar, demonstracija, analiza primjera analiza zadane literature i zadataka
sudjelovanje u raspravi, rad na primjeru, sustavno opažanje i zaključivanje
prepoznati odnose oblika i značenja (polisemija, homonimija, monosemija)
 
aktivnost studenata u nastavi, praćenje riješenih zadataka, seminarski rad, portfolio, pisani ispit
predavanje, seminar, demonstracija, analiza primjera, samostalni zadaci analiza zadane literature i zadataka
sudjelovanje u raspravi, rad na primjeru, sustavno opažanje i zaključivanje
razlikovati paradigmatske od sintagmatskih leksičkih odnosa
 
 
aktivnost studenata u nastavi, praćenje riješenih zadataka, seminarski rad, portfolio, pisani ispit
predavanje, seminar, demonstracija, analiza primjera analiza zadane literature i zadataka
sudjelovanje u raspravi, rad na primjeru, sustavno opažanje i zaključivanje
prepoznati tipove i podtipove leksičkih relacija (sinonimija, antonimija, hiponimija itd.)
 
 
aktivnost studenata u nastavi, praćenje riješenih zadataka, seminarski rad, portfolio, pisani ispit
predavanje, seminar, demonstracija, analiza primjera analiza zadane literature i zadataka
sudjelovanje u raspravi, rad na primjeru, sustavno opažanje i zaključivanje
razlikovati tipove leksikografskih priručnika (rječnika) prema tipu leksičkog sadržaja
 
 
aktivnost studenata u nastavi, praćenje riješenih zadataka, seminarski rad, portfolio, pisani ispit
predavanje, seminar, demonstracija, analiza primjera, samostalni zadaci analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka
pisanje izvješća
naučiti pretraživati različite tipove tiskanih i digitalnih rječnika aktivnost studenata u nastavi, praćenje riješenih zadataka, seminarski rad, portfolio, pisani ispit
predavanje, seminar, demonstracija, analiza primjera analiza prikupljenih primjera i drugih izvora podataka
pisanje izvješća
primijeniti sposobnost analize i sinteze aktivnost studenata u nastavi, praćenje riješenih zadataka, seminarski rad, portfolio, pisani ispit

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Istraživanje, Pisani ispit, Pohađanje nastave, Portfolio, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,25 0%
Istraživanje 0,25 0%
Pisani ispit 1 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%
Portfolio 1 0%
Seminarski rad 0,25 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Završna se ocjena temelji na izradi seminara na temelju samostalnog istraživanja (razini originalnosti i dubini pristupa, relevantnosti prikupljenog materijala, argumentiranosti zaključaka i točnosti u jezičnom izražavanju) te pisanom ispitu na temelju zadane literature i predavanja.

Primjer izračunavanja ocjene:

Završna se ocjena temelji na izradi seminara na temelju samostalnog istraživanja (razini originalnosti i dubini pristupa, relevantnosti prikupljenog materijala, argumentiranosti zaključaka i točnosti u jezičnom izražavanju) te pisanom ispitu na temelju zadane literature i predavanja.

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Obveze studenata

Redoviti dolazak i sudjelovanje u nastavi, samostalno istraživanje, seminarski rad i usmeno izlaganje s diskusijom o rezultatima istraživanja, izrada multimedijskog portfolija, pisani ispit.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Cruse, D. Alan (1986). Lexical Semantics. Cambridge: Cambridge University Press.
  2. Cruse, D. Alan (2000). Meaning in Language: An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press.
  3. Jackson, Howard (2002). Lexicography. An Introduction. London-NewYork: Routledge
  4. Lyons, John (1995). Linguistic semantics : an introduction Cambridge : Cambridge University Press

Dopunska literatura:

  1. Cruse, Alan, Franz Hundsnurscher, Michael Job, Peter Rolf Lutzeier, Hrsgg/eds. (2002). Lexikologie. Lexicology. Ein internationales Handbuch zur Natur und Struktur von Wörtern und Wortschätzen. An International Handbook on the Nature and Structure of Words and Vocabularies. 1. Halbband/Volume 1. (HSK. Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissen-schaft 21.1). Berlin – New York: Walter de Gruyter, 466-472.
  2. Lehrer, Adrienne (1974). Semantic Fields and Lexical Structure. Amsterdam: North-Holland.
  3. Zgusta, Ladislav: Priručnik leksikografije (preveo D. Šipka), Sarajevo 1991. (original: Manual of Lexicography, The Hague 1971)

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Praćenje i analiza kvalitete izvedbe nastave u skladu s Pravilnikom o studjima i studiranju i Pravilnikom o unaprjeđivanju i osiguranju kvalitete obrazovanja Sveučilišta.

Ostale informacije: