Modeli istraživanja povijesne dijalektologije hrvatskog jezika

 

Naziv kolegija:
Modeli istraživanja povijesne dijalektologije hrvatskog jezika
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
1.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Zubčić, Sanja
6
0
4

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je ovoga predmeta osposobiti doktorande za istraživanja iz povijesne dijalektologije.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • opisati sadržaj povijesne dijalektologije rabeći pritom odgovarajuću terminologiju
  • objasniti okolnosti razvoja povijesne dijalektologije u Hrvatskoj i njezine dosege
  • primijeniti odgovarajuću metodologiju istraživanja
  • izraditi plan istraživanja u području povijesne dijalektologije i samostalno ga provesti
  • upoznati suvremene metode digitalne obrade građe
  • upravljati znanstvenim informacijama

Sadržaj predmeta:

Razvoj povijesne dijalektologije unutar kroatistike i slavistike. Povijesna sociolingvistika i povijesna dijalektologija. Teorija jezičnih promjena. Pregled mogućih izvora podataka za istraživanja iz povijesne dijalektologije. Metodologija istraživanja. Geolingvistika i korpusi u povijesnoj dijalektologiji. Alati za digitalnu obradu građe. Prikaz odabranih modela istraživanja.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4. Metoda procjene
predavanje analiza literature opisati sadržaj povijesne dijalektologije rabeći pritom odgovarajuću terminologiju istraživanje, aktivnost u nastavi
predavanje pregled literature objasniti okolnosti razvoja povijesne dijalektologije u hrvatskoj i njezine dosege istraživanje, aktivnost u nastavi
seminar i samostalan rad istraživanje primijeniti odgovarajuću metodologiju istraživanja istraživanje, aktivnost u nastavi
seminar i mentorski rad istraživanje izraditi plan istraživanja u području povijesne dijalektologije i samostalno ga provesti istraživanje
seminar i praktičan rad pregled literature i istraživanje upoznati suvremene metode digitalne obrade građe istraživanje
seminar i praktičan rad pregled literature i istraživanje upravljati znanstvenim informacijama istraživanje

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Istraživanje, Pohađanje nastave

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

usmeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,75 0%
Istraživanje 2 0%
Pohađanje nastave 0,25 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Student, uz mentoriranje nositeljice predmeta, mora osmisliti i provesti samostalno istraživanje, izložiti ga pred grupom te povesti konstruktivnu raspravu o temi.

Plan istraživanje 20 %

Istraživanje 60%

Izlaganje i obrana 10 %

Rasprava o istraživanju 10 %

Primjer izračunavanja ocjene:

Student, uz mentoriranje nositeljice predmeta, mora osmisliti i provesti samostalno istraživanje, izložiti ga pred grupom te povesti konstruktivnu raspravu o temi.

Plan istraživanje 20 %

Istraživanje 60%

Izlaganje i obrana 10 %

Rasprava o istraživanju 10 %

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Student mora izraditi samostalno istraživanje, izložiti ga u grupi i obraniti.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Historical Dialectology. Regional and Social, ur. Fisiak, J., De Gruyter Mouton, 1988.
  2. Ivić, P., O nekim problemima naše istoriske dijalektologije, Južnoslovenski filolog, 21, 1–4, 1955./1956., 97–129.
  3. Lukežić, I., Jezik grobničke brašćinske knjige (16. i 17. stoljeće) kao dijalektološki predložak, Drugi Hercigonjin zbornik, Damjanović, S., Zagreb: Hrvatska sveučilišna naklada, 2005., 223–246.

 

Dopunska literatura:

  1. Brozović, D., O jednom problemu naše historijske dijalektologije – stara ikavsko-ijekavska granica, Zbornik za filologiju i lingvistiku, 4–5, 1961./1962., 51–57.
  2. Dimitrijević, N., Žagar, M., Najstarije štokavske inovacije u glagolskoj morfologiji ćiriličkih isprava Dubrovačkog arhiva, Rasprave, 41/2, 2015., 263–283.
  3. Frellesvig, B., On the interpretation of written sources as evidence for the phonology of earlier stages – with special regard to the reconstruction of early Old Japanese. Copenhagen working papers in linguistics. Ur. Niels Reinholz Petersen. Copenhagen: Department of General and Applied Linguistics, University of Copenhagen, 1996., 97–109.
  4. Hasan, R., Analiysing Discursive Variation. Systemic functional linguistics and critical discourse analysis: studies in social change. Ur. Lynne Young and Claire Harrison. London – New York: Continuum, 2004., 15–53.
  5. Historical Dialectology in the Digital Age, ur. Alcorn, R.; Kopaczyk, J.; Los, B.; Molineaux, B., Edinburgh University Press, 2019.
  6. Moguš, M., O problemima naše povijesne dijalektologije,Hrvatski dijalektološki zbornik, 9, 1995., 1–23.
  7. Reinhart, J., Historija bosanskoga jezika u srednjem vijeku u svjetlu isprava, Bosanskohercegovački slavistički kongres, ur. Halilović, S., Sarajevo: Slavistički komitet, 1, 2012., 135–144.
  8. Zubčić, S., Jezične značajke Greblova Tlmačenia od muki gospoda našego Isuhrsta (prilog dijakronijskoj dijalektologiji), Riječki filološki dani, ur. Badurina, L.; Bačić-Karković, D., Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci, 8, 2010., 631–646.
  9. Zubčić, S., Cakavizam u Rijeci (prilog dijakronijskoj dijalektologiji), Studia Borysiana - etymologica, diachronica, slavica, ur. Jakubowicz, M.; Raszewskiej Zurek, B., Warszawa: Instytut Slawistyki PAN, 2014.,459–474.
  10. Zubčić, S., Hrvatskoglagoljski tekstovi kao izvor podataka za povijesnu dijalektologiju hrvatskoga jezika, Croatica 39, br. 59, 2015., 95–106.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Studentska anketa.

Ostale informacije: