Uvod u metodologiju znanstvenog rada

 

Naziv kolegija:
Uvod u metodologiju znanstvenog rada
Šifra ISVU:
276194
Šifra MOZVAG:
ECTS:
5
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje
1.g.
zimski
obavezan

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Mikić Čolić, Ana
10
0
10

 

Ciljevi i zadaci:

Ciljevi su predmeta predstaviti doktorandima: etička načela u znanstvenoistraživačkome radu, lingvistički i retorički aspekt pisanoga i govorenoga znanstvenog/akademskog diskursa, scijentometriju, omogućiti sagledavanje i razumijevanje znanstvenog pristupa istraživanja jezičnih i jezikoslovnih fenomena, kritičko mišljenje i pisanje znanstvenog rada, objavljivanje znanstvenih radova i objavljivanje na engleskom jeziku.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • navesti primjere etički prihvatljivoga i neprihvatljivoga ponašanja s aspekta znanstvenoistraživačkoga rada
  • izraditi obrazac za traženje suglasnosti za provedbu istraživanja te obrazac prijave istraživanja etičkom povjerenstvu vodeći računa o njihovim sastavnim dijelovima te informiranosti svih dionika istraživanja
  • primijeniti koncept intelektualnog vlasništva
  • osmisliti strukturu izlaganja znanstvenoga rada (pisanoga i govorenoga)
  • razumjeti ključne pojmove scijentometrije
  • analizirati kompleksne argumente iz znanstvene literature
  • oblikovati vlastite teze na temelju provedenog istraživanja
  • razraditi argumentaciju vlastite teze uz pomoć primarne isekundarne literature
  • izraziti vlastite stavove i argumente na adekvatan akademski način
  • odabrati relevantne vrste publikacija (časopis/temat časopisa, serijska publikacija međunarodnog izdavača, ugledni međunarodniznanstveni izdavači) u području vlastitog istraživačkog interesa (izbjegavanje predatorskih i sličnih izdavača i publikacija)

Sadržaj predmeta:

1. etičnost u znanstvenim istraživanjima: smjernice za ostvarivanje etičnosti u istraživačkom radu i odnosu sa svim sudionicima znanstvenoistraživačkoga procesa, načela etičnosti u procesu planiranja i provedbe istraživanja te diseminaciji rezultata; etička prihvatljivost istraživanja, etički standardi u istraživanjima koja uključuju ispitanike; zaštita prava i dobrobiti sudionika istraživanja te drugih osoba na koje bi istraživanje moglo utjecati; čuvanje podataka; zaštita sudionika istraživanja (informirani pristanak, anonimnost sudionika, zaštita povjerljivosti podataka);  izrada obrasca za traženje suglasnosti za provedbu istraživanja odnosno ispunjavanje obrasca prijave istraživanja etičkom povjerenstvu; prepoznavanje neetičnoga ponašanja (fabriciranje i falsificiranje podataka i/ili rezultata, plagiranje, višestruko publiciranje i zlouporaba autorstva)

2. pisani i govoreni znanstveni/akademski diskurs: znanstveni funkcionalni stil, akademski diskurs, žanrovi akademskoga diskursa, govorna prezentacija (izlaganje) znanstvenoga rada, organizacija popratnih materijala uz govornu prezentaciju; strukturiranje znanstvenoga rada; citiranje i parafraziranje; prilozi znanstvenome tekstu (vrste priloga, uklapanje u predstavljanje rada), proces objave znanstvenoga rada u publikaciji (priprema rukopisa, jezična provjera i uređivanje teksta); postupak recenziranja

3. scientometrija: prikaz osnovnih pojmova, svrhe, cilja i utjecaja scijentometrije u znanstvenome radu. Tematizirat će se kriteriji odabira časopisa pri objavljivanju znanstvenoga rada te citatni indeksi kao i citatne baze podataka zbog svog značaja pri provođenju scijentometrijskih istraživanja.

4. metodologija znanstvenog istraživanja: induktivna i deduktivna metoda, metoda analize i sinteze, metoda apstrakcije i konkretizacije, metoda generalizacije i specijalizacije, metoda dokazivanja i opovrgavanja, metoda klasifikacije, metoda deskripcije, metoda kompilacije, komparativna metoda, statistička metoda

5. kritičko mišljenje i pisanje znanstvenog rada:

predmet rada – tema rada – teza rada – argumenti rada; argumentacija i upotreba primarnih i sekundarnih izvora

6. objavljivanje znanstvenih radova

relevantne publikacije u struci; Open Access; ugledni vs. predatorski izdavači; stilovi citiranja

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice, mentorski rad, samostalni zadatci

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
predavanje, seminari, mentorski rad slušanje predavanja
samostalno izlaganje
navesti primjere etički prihvatljivoga i neprihvatljivoga ponašanja s aspekta znanstvenoistraživačkoga rada aktivnost u nastavi
predavanje
upućivanje studenata na samostalan rad
izrada obrasca prijave istraživanja etičkom povjerenstvu
samostalan rad
 
 
izraditi obrazac za traženje suglasnosti za provedbu istraživanja te obrazac prijave istraživanja etičkom povjerenstvu vodeći računa o njihovim sastavnim dijelovima te informiranosti svih dionika istraživanja aktivnost u nastavi, seminarski rad
predavanje, seminari, mentorski rad slušanje predavanja primijeniti koncept intelektualnog vlasništva aktivnost u nastavi
predavanje
upućivanje studenata na samostalan istraživački rad
 
samostalan istraživački rad osmisliti strukturu izlaganja znanstvenoga rada (pisanoga i govorenoga) seminarski rad
predavanje, seminari mentorski rad slušanje predavanja razumjeti ključne pojmove scijentometrije aktivnost u nastavi
 
predavanje
upućivanje studenata na samostalan istraživački rad
 
slušanje predavanja
samostalan istraživački rad
analizirati kompleksne argumente iz znanstvene literature aktivnost u nastavi, seminarski rad
predavanje
samostalan istraživački rad
slušanje predavanja
samostalan istraživački rad
oblikovati vlastite teze na temelju provedenog istraživanja seminarski rad
predavanje
samostalan istraživački rad
slušanje predavanja
samostalan istraživački rad
razraditi argumentaciju vlastite teze uz pomoć primarne i  sekundarne literature seminarski rad
predavanje
samostalan istraživački rad
slušanje predavanja
samostalan istraživački rad
izraziti vlastite stavove i argumente na adekvatan akademski način seminarski rad
predavanje
samostalan istraživački rad
slušanje predavanja
samostalan istraživački rad
odabrati relevantne vrste publikacija (časopis/temat časopisa, serijska publikacija međunarodnog izdavača, ugledni međunarodni  znanstveni izdavači) u području vlastitog istraživačkog interesa (izbjegavanje predatorskih i sličnih izdavača i publikacija) seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Istraživanje, Pohađanje nastave, Seminarski rad

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

pismeno

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,5 0%
Istraživanje 1,5 0%
Pohađanje nastave 0,5 0%
Seminarski rad 2,5 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

Ocjena iz predmeta oblikovat će se na temelju aktivnosti u nastavi (10 %) i ocjene iz seminarskog rada (90 %).

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti moraju pohađati nastavu, aktivno u njoj sudjelovati te provesti lingvističko istraživanje na temelju kojega će napisati seminarski rad.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Robert J. Podesva, Devyani Sharma, Research methods in linguistics, Cambridge University Press, 2014.
  2. Dubravka Oraić Tolić, Akademsko pismo, Naklada Ljevak, Zagreb, 2011.
  3. Josip Silić, Funkcionalni stilovi hrvatskog jezika, Disput, Zagreb, 2006.
  4. Ante Simonić, Znanost: najveća avantura i izazov ljudskog roda, Rijeka, 1999.
  5. Midhad Šamić, Kako nastaje naučno djelo, Svjetlost, Sarajevo, 1984.
  6. Jasna Kniewald, Metodika znanstvenog rada, Zagreb 1993.

Dopunska literatura:

  1. Anđela Frančić, Lana Hudeček, Milica Mihaljević, Normativnost i višefunkcionalnost u hrvatskome standardnom jeziku, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 12005., 22006.
  2. Citing & Referencing Guide: Harvard Style, University College, London, 2008. (http://www.imperial.ac.uk/Library/pdf/Harvard_referencing.pdf)
  3. Patrick Dunleavy, Izrada doktorata: kako planirati, skicirati, pisati i dovršiti doktorsku disertaciju, Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2005.
  4. Željko Pavić, Antun Šundalić, Uvod u metodologiju društvenih znanosti, Filozofski fakultet, Osijek, 2021.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Studentska anketa.

Ostale informacije: