Suvremena mađarska proza: komparatističko približavanje

 

Naziv kolegija:
Suvremena mađarska proza: komparatističko približavanje
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
DKI403
ECTS:
4
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Književnost i kulturni identitet
2.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Medve, Zoltan
120
0
60

 

Ciljevi i zadaci:

Upoznati studente s glavnim obilježjima mađarske književnosti, naglasiti ulogu književnosti moderne, njezin utjecaj na suvremenu mađarsku književnost. Upoznati studente s tendencijama u okviru mađarske proze, detaljnije s produkcijama mađarske proze od osamdesetih godina 20. stoljeća sve do danas, osobito s djelima suvremene mađarske proze u hrvatskom prijevodu. Staviti suvremenu mađarsku prozu u kontekst suvremene (srednjo)europske književnosti s posebnim osvrtom na suvremenu hrvatsku prozu.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:

  • opisati strujanja i karakteristike suvremene mađarske proze/književnosti,
  • objasniti kontekst suvremene mađarske proze/književnosti,
  • prepoznati paralelne i različite tendencije u proznim djelima suvremene mađarske i hrvatske književnosti te njihove uzroke,
  • koristiti osnovnu terminologiju iz područja teorije i povijesti suvremene mađarske proze/književnosti,
  • razlikovati razne tendencije u suvremenoj mađarskoj prozi,
  • prosuditi (kritički) produkciju mađarske proze.

Sadržaj predmeta:

Povijesne poetike suvremene mađarske proze. Pitanje povijesti, politike, nacionalnog i kulturnog identiteta u suvremenim mađarskim proznim djelima.

Uvod

Mađarska moderna: preokret mađarske književnosti na prijelomu 19. i 20. stoljeća. »Narodnjaci i urbanisti«. Utjecaj autora kultnoga mađarskog časopisa moderne Nyugat na suvremenu mađarsku književnost. Mađarska i hrvatska moderna: paralele bez kontakata. Svladavanje obvezne etike za vrijeme socijalizma.

Suvremena mađarska proza

Temelji i prethodnici suvremene mađarske proze: teškoće pripovijedanja (Mészöly Miklós, Mándy Iván, Ottlik Géza). Pripovijedanje, jezik i tradicija: Esterházy Péter, Nádas Péter. Priča i jezik, priča vs. jezik: razdoblje »naglašene jezičnosti«. Povratak priči. Pojava novopovijesnog romana u mađarskoj prozi. Pojačanje ženskog pisma. Društveno-politički usmjerena proza i stari-novi žanrovi suvremene mađarske proze.

Suvremena mađarska i hrvatska proza

Protiv šablonizma: P. Esterházy – Antun Šoljan; početak postmoderna: P. Esterházy – Ivan Slamnig; novopovijesni roman: L. Márton – Nedjeljko Fabrio; urbanost pri kraju 20. stoljeća: L. Garaczi – Edo Popović; neposredna pitanja nacionalnoga/kulturnoga identiteta: O. Tolnai – Dubravka Ugrešić; povijest, politika, identitet: P. Esterházy – Miljenko Jergović.

Promatrana djela suvremenih autora (osim navedenih): Bartis Attila, Bodor Ádám, Darvasi László, Dragomán György, Kertész Imre, Kukorelly Endre, Lovas Ildikó, Parti Nagy Lajos, Takács Zsuzsa, Tóth Krisztina.

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

Nastavna aktivnost Aktivnost studenta Ishod učenja Metoda procjene
predavanje slušanje, pisanje, govorenje (pitanja) opisati strujanja i karakteristike suvremene mađarske proze/književnosti usmeni ispit
predavanje slušanje, pisanje, govorenje (pitanja) objasniti kontekst suvremene mađarske proze/književnosti usmeni ispit
seminar
mentorski rad
slušanje, pisanje, razmišljanje, govorenje (diskutiranje) prepoznati paralelne i različite tendencije u proznim djelima suvremene mađarske i hrvatske književnosti te njihove uzroke referat
predavanje slušanje, pisanje, govorenje (pitanja) koristiti osnovnu terminologiju iz područja teorije i povijesti suvremene mađarske proze/književnosti usmeni ispit
seminar slušanje, pisanje, razmišljanje, govorenje (diskutiranje) razlikovati razne tendencije u suvremenoj mađarskoj prozi praćenje aktivnosti studenata
samostalni zadaci
mentorski rad
prikupljanje podataka na zadanu temu, istraživanje, čitanje, razmišljanje, pisanje, govorenje (usmeno izlaganje) prosuditi (kritički) produkciju mađarske proze referat

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Referat, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,4 0%
Referat 1,6 0%
Usmeni ispit 2 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz referata te ocjena iz završnoga usmenog ispita: 30% konačne ocjene čini ocjena iz referata , a 70% konačne ocjene čini ocjena iz završnoga usmenog ispita

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su obvezni redovito pohađati predavanja kao uvjet za potpis. Aktivno sudjelovanje na seminarima, položen usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Gilles Deleuze – Félix Guattari, What Is a Minor Literature?, u: Gilles Deleuze – Félix Guattari, Kafka: Toward a Minor Literature, University of Minnesota Press, Minneapolis – London, 1986, str. 16–27. http://lib.freescienceengineering.org/view.php?id=342480
  2. Vladimir Biti (ur.), Politika i etika pripovijedanja, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb, 2002.
  3. Dubravka Oraić Tolić – Ernő Kulcsár Szabó (ur.), Kulturni stereotipi: koncepti identiteta u srednjoeuropskim književnostima, FF press, Zagreb, 2006.
  4. Paul Ricoeur, Pamćenje, povijest, zaborav, Quorum, 24, 2, Zagreb, 2008, str. 238–266.
  5. Medve A. Zoltán, Tradicija, jezik, pripovijedanje: suvremena mađarska (kratka) priča, Matica hrvatska, Osijek, 2008.

Lektira (po dogovoru):

  1. Attila Bartis, Spokoj, Fraktura, Zagreb, 2009.
  2. Ádám Bodor, Okrug Sinistra, Meandar, Zagreb, 2005; Nadbiskupov posjet, Meandar, Zagreb, 2011.
  3. László Darvasi, Nabaviti ženu, Fraktura, Zagreb,2005.
  4. György Dragomán, Bijeli kraj, Fraktura, Zagreb, 2008.
  5. Péter Esterházy, Hrabalova knjiga, Fraktura, Zagreb, 2003; Harmonia caelestis, Fraktura, Zagreb, 2004; Privitak uz Harmoniju caelestis, poboljšano izdanje, Fraktura, Zagreb, 2006.
  6. Imre Kertész, Čovjek bez sudbina, Fraktura, Zagreb, 2003; Engleska zastava, Fraktura, Zagreb, 2006; Kadiš za nerođeno dijete, Fraktura, Zagreb, 2004; Dnevnik s galije, Fraktura, Zagreb, 2008.
  7. Endre Kukorelly, Krš. Povijest komonizma, Meandar, Zagreb, 2011; Tri 100 komada, Naklada EOS, Osijek, 2005.
  8. Ildikó Lovasi, Izlaz na Jadran. James Bond u Bačkoj, Meandar, Zagreb, 2009.
  9. Péter Nádas, Kraj jednog porodičnog romana, Disput, Zagreb, 2012; Paralelne pripovijesti, Fraktura, Zagreb, 2012.
  10. Ottó Tolnai, Balkanski lovor, Bosanski stećak, Sarajevo, 2009.
  11. Valoviti Balaton: antologija suvremene mađarske novele, Matica hrvatska, Osijek, 2005.
  12. Zastrašivanje strašila: antologija mađarske kratke priče, Naklada MD, Zagreb, 2001.

Dopunska literatura:

  1. Homi K. Bhabha, Nation and Narration, Routledge, London, New York, 1990.
  2. Nele Bemong – Mirjam Truwant – Pieter Vermeulen (ed.), Re-Thinking Europe. Literature and (Trans)National Identity, Rodopi, Amsterdam – New York, NY, 2008.
  3. Bernáth Árpád, Péter Nádas, Péter Esterházy i njemačka književnost u razdoblju moderne i postmoderne, u: Dubravka Oraić Tolić – Viktor Žmegač (ur.), Intertekstualnost & autoreferencijalnost, Zavod za znanost o književnosti Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 1993, str. 83–93.
  4. Vladimir Biti, Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije, Matica hrvatska, Zagreb, 2000.
  5. Vladimir Biti, Žanr i žanr tranzicije, u: Jelena Hekman, Ivica Matičević (ur.), Hrvatska književna kritika, Zagreb, Matica hrvatska, 2005, str. 65–68.
  6. Zrinka Blažević, Davor Dukić (ur.), Kako vidimo strane zemlje: uvod u imagologiju, Srednja Europa, Zagreb, 2009.
  7. Ádám Bodor, Pesimizam i zle slutnje nagonski su elementi stvarateljevog načina razmišljenja, Tema, 6, Zagreb, 2005, str. 3–5.
  8. Attila Bombitz, Nakon toga. Marginalije uz mađarski roman »dugih« devedesetih godina, Kolo, 3, Zagreb, 2002. (http://www.matica.hr/kolo/288/Nakon%20toga/)
  9. Lóránt Czigány, A History of Hungarian Literature: The Post-War-Era. Since the Revolution of 1956, (http://mek.niif.hu/02000/02042/html/71.html)
  10. Mark Currie, Postmodern Narrative Theory, Palgrave MacMillan, London, 1998.
  11. Itamar Even-Zohar, The Role of Literature in the Making of the Nations of Europe: A Socio-Semiotic Study, Applied Semiotics / Sémiotique appliquée 1:1 (1996), str. 39–59.
  12. (http://french.chass.utoronto.ca/as-sa/ASSA-No1/Vol1.No1.EvenZohar.pdf)
  13. Wolfgang Iser: Das Fiktive und das Imaginäre: Perspektiven literarischer Anthropologie, Suhrkamp Verlag GmbH, Hamburg, 1993.
  14. István Ladányi, Praescriptio historiae: problematiziranje povijesnoga naslijeđa i vjerodostojnosti pripovijedanja u Harmonii caelestis Pétera Esterházya, Književna smotra, XXXVIII, 141–142 (3–4), Zagreb, 2006, str. 27–36.
  15. Zlatko Kramarić (prir.), Književnost, povijest, politika, Svjetla Grada, Osijek, 1998.
  16. Zlatko Kramarić – Angelika Banović-Markovska, Politika, kultura, identitet, Školska knjiga, Zagreb, 2013.
  17. Stjepan Lukač, Marginalije uz hrvatsko-mađarske književne odnose, Kolo, 3, Zagreb, 2002, str. 153–158.
  18. Zoltán Medve, Novo i pseudo »povijesni romani« Nedjeljka Fabrija i Lászlóa Mártona, Književna republika, 2, Zagreb, 2009, str. 125–147.
  19. Kristina Peternai, Ludička funkcija ironije u kratkoj prozi Endrea Kukorellyja, u: Oslamnigu: modernitet druge polovice dvadesetog stoljeća, Ivan Slamnig – Boro Pavlović, postmodernitet, Osijek – Poznań, 2006, str. 313–323. 
  20. Kristina Peternai, Svjedočenje traume kroz pripovjedni tekst, Riječki filološki dani 7: zbornik radova s Međunarodnog znanstvenog skupa Riječki filološki dani, Filozofski fakultet, Rijeka, 2008, str. 419–429.
  21. Kristina Peternai, Metafikcija i problem oblikovanja osobne povijesti, Književna smotra, 2, Zagreb, 2009, str. 27–34.
  22. Charles Taylor, Sources of the Self. The Making of the Modern Identity, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, 2001.
  23. Beata Thomka, Oblikovanje, u: Zastrašivanje strašila, Naklada MD, Zagreb, 2001, str. 5–10.
  24. Beata Thomka, Oživljenje metafore: umetnost Ota Tolnaija (rukopis)
  25. Zoltán Virág, Odnosi i glasovi u tranziciji, Matica hrvatska, Osijek, 2007.
  26. Mario J. Valdés – Linda Hutcheon, Rethinking Literary History: Comparatively, American Council of Learned Societies, Occasional Paper No. 27.
  27. (https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/4355/4/rethinking+literary+history+-+comparatively.pdf)
  28. Viktor Žmegač, Povijesna poetika romana, Matica hrvatska, Zagreb, 2004.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Studentska anketa

Ostale informacije: