Rock-pjesništvo

 

Naziv kolegija:
Rock-pjesništvo
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
DKI401
ECTS:
4
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Književnost i kulturni identitet
2.g.
ljetni
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Rem, Goran
120
0
60

 

Ciljevi i zadaci:

Jedan je od temeljnih ciljeva nastave kolegija Rock-pjesništvo stjecanje teorijskih znanja o tekstualnim i izvedbeno-medijskim aspektima dodira dviju estetskih praksi (pjesničke i glazbene). Cilj je, potom, i opisati mjesta kontakta dvaju medija, međusobnu uvjetovanost te bitnu polimedijsku strukturiranost, kao i pokazati kako je sociokulturni opis fenomena rock-pjesništva orijentir za uočavanje aktivne dekonstrukcije fenomena tržišta i subverzije. Konačno, cilj je nastave kolegija Rock-pjesništvo na temelju analize i interpretacije izvesti tipologiju pjesničkih tekstova nastalih kao dio glazbenih ostvaraja u području rock-glazbe.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:

  • razumjeti temeljnu terminologiju vezanu uz književnost i glazbu kao različite medijske jezike,
  • razlikovati minimum glazbene morfologije te žanrovske sustave popa i rocka, značenja tih termina u užoj i široj upotrebi,
  • poznavati temeljne teorijske i vrijednosne orijentire u izboru predložaka i autorskih opusa,
  • objasniti teorijsku razliku između estetski relevantnih, visokokodnih tekstualnih ostvaraja, pisma poliestetskog značaja i učinka, spram kiča i niskokodnih monosemantičkih rimovalica,
  • prepoznavati kulturalnu i obrazovnu dimenziju znaka rock-pjesništva,
  • razumjeti tekstualiziran aspekt obrednosti i vezanosti za problemski medijski žanr performancea,
  • primijeniti stečena znanja u samostalnoj pisanoj i usmenoj analizi rock-pjesničkih tekstova,
  • povezati strukturne značajke predložaka, načelno dominantno sklonih podstilovima tamnosti i tragičnoga, s afirmativnim recepcijskim učinkom podstila refleksivnosti.

Sadržaj predmeta:

Kolegij obuhvaća sljedeće teme:

  • Nastup rock-pjesništva kroz moderne strategije osporavanja i pjesništva (kao vrste stvaranja) i pjesnika (romantični stereotip), postmoderno obnavljanje komunikacijskih instanci, ali i teorijskih struktura; kontekst šire postmoderne kao problematizacijski formativ periodizacije rock-pjesništva; tržište i antikonzumerizam; Robert Johnson, Bob Dylan, Mr. Morgen, Drago Mlinarec; rock-kultura i Leonard Cohen
  • Oprjeka artizma i lajferizma (Goran Bare; fanzinsko pjesništvo)
  • Stilistika i periodizacija rock-pjesništva (realizam i nadrealizam, obrednost i magijsko, narativnost i ekonomičnost; protorock-blues, rockʼnroll, psihodelija-progresiva, novi val, no wave, punk, postpunk, noise, crossover, stoner...; nekomformizam, melankolija, rezignacija), tipološka pretapanja
  • Odnos konvencije i invencije, status intertekstualnosti (Jim Morrison, Branimir Johnny Štulić)
  • Strategija zaborava te depersonalizacija i kolektivizacija subjekta sjećanja, angažman i avangardnost (tekstovi skupina Paraf i Partibrejkers)
  • Citatnost i autocover: noisekunst poetika i estetika
  • Pjesništvo knjigovno nezainteresiranih autora s visokom odnosno visokoestetskom tekstualnom recepcijom (Ian Curtis, Tom Waits, Jura Stublić, Milan Mladenović...)
  • Rock-pjesništvo uz fenomen punka te novovalnih i postnovovalnih autora kao visokoknjigovno osviješteno (Lou Reed, Nick Cave, Srđan Sacher, Darko Rundek, novosadska i vinkovačka scena, Damir Avdić, Edin Džambić, Aleksandar Stojković St.)
  • Rock-pjesništvo multiumjetničkih autora: David Bowie, Satan Panonski
  • Rock-pjesnikinje (Joan Baez, Patti Smith, Kim Gordon, Lucija Ivšić)
  • Pjesništvo referiranja rock-pjesništva, intermedijalna sinteza; sinteza

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

Nastavna aktivnost Aktivnost studenta Ishod učenja Metoda procjene
predavanje
multimedija i mreža
usmjereno istraživanje određenoga književnog i glazbenoga korpusa, usmena prezentacija gradiva razumjeti temeljnu terminologiju vezanu uz književnost i glazbu kao različite medijske jezike istraživanje
aktivnost u nastavi
usmeni ispit
predavanje
multimedija i mreža
usmjereno istraživanje određenoga književnog i glazbenoga korpusa, usmena prezentacija gradiva razlikovati minimum glazbene morfologije te žanrovske
sustave popa i rocka, značenja tih termina u užoj i široj upotrebi,
istraživanje
aktivnost u nastavi
usmeni ispit
predavanje
multimedija i mreža
usmjereno istraživanje određenoga književnog i glazbenoga korpusa, usmena prezentacija gradiva poznavati temeljne teorijske i vrijednosne
orijentire u izboru predložaka i autorskih opusa
istraživanje
aktivnost u nastavi
usmeni ispit
predavanje
multimedija i mreža
terenski rad
samostalni zadatci
seminari i radionice
usmena i pisana analiza primjera iz neposrednog društveno-kulturalnoga konteksta, usmena prezentacija gradiva objasniti teorijsku razliku između estetski relevantnih, visokokodnih tekstualnih ostvaraja, pisma poliestetskog značaja i
učinka, spram kiča i niskokodnih monosemantičkih rimovalica
istraživanje
aktivnost u nastavi
kontinuirana provjera znanja
esej
seminarski rad
usmeni ispit
predavanje
seminari i radionice
multimedija i mreža
terenski rad
samostalni zadatci
usmjerena pisana komparativna analiza konkretnih medijskih tekstova iz neposrednog društveno-kulturalnoga konteksta , usmena prezentacija gradiva prepoznavati kulturalnu i obrazovnu dimenziju znaka rock-pjesništva aktivnost u nastavi
kontinuirana provjera znanja
usmeni ispit
predavanje
seminari i radionice
multimedija i mreža
terenski rad
samostalni zadatci
usmjerena pisana komparativna analiza konkretnih medijskih tekstova iz neposrednog društveno-kulturalnoga konteksta , usmena prezentacija gradiva razumjeti tekstualiziran aspekt obrednosti i
vezanosti za problemski medijski žanr performancea
aktivnost u nastavi
kontinuirana provjera znanja
usmeni ispit
samostalni zadatci
seminari i radionice
samostalna usmena i pisana analiza i interpretacija predložaka primijeniti stečena znanja u samostalnoj pisanoj i usmenoj analizi rock-pjesničkih tekstova aktivnost u nastavi
kontinuirana provjera znanja
seminarski rad
samostalni zadatci
seminari i radionice
usmjerena pisana komparativna analiza predložaka, usmena prezentacija gradiva povezati strukturne značajke predložaka, načelno dominantno sklonih podstilovima tamnosti i tragičnoga, s
afirmativnim recepcijskim učinkom podstila refleksivnosti
aktivnost u nastavi
esej
seminarski rad
usmeni ispit

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Esej, Istraživanje, Kontinuirana provjera znanja, Seminarski rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,9 0%
Esej 0,5 0%
Istraživanje 0,5 0%
Kontinuirana provjera znanja 0,5 0%
Seminarski rad 0,6 0%
Usmeni ispit 1 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz seminarskog rada, eseja te ocjena iz završnoga usmenog ispita: 40% konačne ocjene čini ocjena iz seminarskog rada i eseja, a 60% konačne ocjene čini ocjena iz završnoga usmenog ispita.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Redovito pohađanje i aktivno praćenje nastave, kontinuirano izvršavanje zadataka vezanih uz nastavno gradivo, izrada seminarskih radova, istraživanje zadanih poetološko-stilskih fenomena, izrada eseja i usmeni ispit.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Simon Frith, and Andrew Goodwin, On Record: Rock, Pop and the Written Word, Routledge, London, 1990.
  2. Branko Čegec i Miroslav Mićanović, Strast razlike, tamni zvuk praznine: hrvatsko pjesništvo osamdesetih i devedesetih, Quorum, 5–6, Zagreb, 1995.
  3. Helena Sablić Tomić i Goran Rem, Hrvatska suvremena književnost, Filozofski fakultet u Osijeku, Osijek, 2009.
  4. Pete Astor, The poetry of rock: song lyrics are not poems but the words still matter; another look at Richard Goldsteins collection of rock lyrics http://westminsterresearch.wmin.ac.uk/7525/2/Astor_2010_final_as_published.pdf (11,28h, 13. veljače 2014.)
  5. Novi val i filozofija, ur. Bruno Ćurko i Ivana Gregurić, Naklada Jesenski i Turk, Zagreb, 2012.
  6. Sanja Jukić i Goran Rem, Panonizam hrvatskoga pjesništva, I i II, Filozofski fakultet sveučilišta Eotvosa Loranda u Budimpešti, Filozofski fakultet u Osijeku I DHK – Ogranak slavonskobaranjskosrijemski, Budimpešta – Osijek, 2013.
  7. Sanja Jukić, Medijska lica subjekta, Društvo hrvatskih književnika, Ogranak slavonsko-baranjsko-srijemski, Osijek, 2013.

Dopunska literatura:

  1. Peter Wicke, Rock Music: Culture, Aesthetics and Sociology, Cambridge University Press, Cambridge, 1990.
  2. Tama na ivici grada, prir. Darko Jerković i Delimir Rešicki, prijevodi: Ivica Zec, Književna revija, 3–4, Osijek, 1994, str. 145–155.
  3. Dubravka Oraić Tolić, Dvadeseto stoljeće u retrvizoru, Školska knjiga, Zagreb, 2000.
  4. Widzieć Chorwację, prir. Krystyna Pieniążek-Markowić, Goran Rem, Bogusław Zieliński, Panorama literatury i kultury chorwackiej 1990–2005, Poznanj, 2005.
  5. Novi prilozi za glosarij hrvatske književne scene od 80-ih do danas, Tema, 1–2, Zagreb, 2005., str. 39–45.
  6. Bob Dylan, Kronike, prvi dio, Algoritam, Zagreb, 2006.
  7. Neda Mađarac, Glazbovna lirika i popkultura 70-ih, u: OSlamnigu drugi, Dani Bore Pavlovića, Filozofski fakultet u Osijeku, Uniwersitet im. Adama Mickiewicza w Poznanu, Osijek – Poznanj, 2006., str. 323–348.
  8. Goran Rem i Vedran Sušac, Melankolija u književnosti i glazbi, u: Stil vinkovačkoga studija Filozofije, Pannonius, Osijek, 2008., str. 10–66.
  9. Goran Rem, Retorika kritike, Matica hrvatska Osijek, Osijek, 2010.

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Studentska anketa

Ostale informacije: