Dramski ekspresionizam Josipa Kosora

 

Naziv kolegija:
Dramski ekspresionizam Josipa Kosora
Šifra ISVU:
Šifra MOZVAG:
DKI307
ECTS:
4
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:

Studij
Godina
Semestar
Status
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Književnost i kulturni identitet
2.g.
zimski
izborni

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Liović, Marica
8
0
4

 

Ciljevi i zadaci:

  • upoznati studente s razdobljem ekspresionizma u hrvatskoj književnosti (primarni i sekundarni tekstovi)
  • upoznati studente s dramskim opusom Josipa Kosora
  • predstaviti faze razvoja dramskoga pisma J. Kosora
  • predstaviti različite realizacije ekspresionizma u hrvatskoj drami
  • uputiti studente na relevantne izvore i literaturu.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:

  • objasniti temeljne karakteristike razdoblja ekspresionizma u hrvatskoj književnosti s posebnim naglaskom na drami te različitim ostvarenjima ekspresionizma,
  • razlikovati varijacije ekspresionizma u dramskom opusu Josipa Kosora,
  • sintetizirati dramski opus J. Kosora te osobitost njegova dramskoga pisma,
  • samostalno analizirati dramsko djelo J. Kosora.

Sadržaj predmeta:

  1. Ekspresionizam u hrvatskoj dramskoj književnosti
  2. Josip Kosor – biografija
  3. Ničeanski Nadčovjek u djelima J. Kosora
  4. Ekspresionizam u pučkome stilu
  5. Kozmičko-vizionarske drame (Nepobjediva lađa, Pravednost, Žena, Smiljka vječna)
  6. Subjektivno-psihološke (Pod laternom, Vječnost)
  7. Moralno-filozofske drame (Pomirenje, Nijemak, Čovječanstvo)
  8. Grotesknost (Peta drama bez naslova)
  9. Antiratna drama s elementima groteske (Šesta drama bez naslova)
  10. Od aktivističkog ekspresionizma do političke drame, »tvorbe dvostrukoga dna« (U Cafe Du Dôme, Rotonda, Nema Boga – ima Boga, Maske na paragrafima)

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, seminari i radionice

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

Nastavna aktivnost Aktivnost studenta Ishod učenja Metoda procjene
predavanje slušanje, pisanje, heuristički razgovor, govorenje (diskutiranje) objasniti temeljne karakteristike razdoblja ekspresionizma u hrvatskoj književnosti s posebnim naglaskom na drami te različitim ostvarenjima ekspresionizma usmeni ispit
predavanje slušanje, pisanje, heuristički razgovor, govorenje (diskutiranje) razlikovati varijacije ekspresionizma u dramskom opusu Josipa Kosora usmeni ispit
predavanje slušanje, pisanje, heuristički razgovor, govorenje (diskutiranje) sintetizirati dramski opus J. Kosora te osobitost njegova dramskoga pisma usmeni ispit
seminar
mentorski rad
razgovor, prikupljanje podataka za odabranu temu, istraživanje, čitanje, razmišljanje, pisanje, govorenje (usmeno izlaganje), demonstracija samostalno analizirati dramsko djelo Josipa Kosora usmena prezentacija seminarskoga rada
pisani seminarski rad

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Seminarski rad, Usmeni ispit

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,4 0%
Seminarski rad 1,6 0%
Usmeni ispit 2 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz seminarskoga rada i ocjena iz završnoga usmenog ispita: 30% konačne ocjene čini ocjena iz seminarskoga rada, a 70% konačne ocjene čini ocjena iz završnoga usmenog ispita.

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

  • redovito pohađati predavanja i seminarsku nastavu
  • aktivno sudjelovati u nastavi
  • pročitati i analizirati najmanje pet drama (predloženi književni predlošci)
  • pripremiti i prezentirati seminarski rad

 

 

Obavezna literatura:

  1. Dubravko Jelčić, Strast avanture ili avantura strasti. Josip Kosor: prilog tezi o autohtonosti ekspresionizma u hrvatskoj književnosti, August Cesarec, Zagreb, 1988.
  2. Luko Paljetak, Pariške drame Josipa Kosora, u: U Café Du Dôme, Rotonda, Zagreb, 2002, str. 195–220.
  3. Miroslav Šicel, Povijest hrvatske književnosti XX. stoljeća. Knjiga IV. Hrvatski ekspresionizam, Naklada Ljevak, Zagreb, 2007.

Dopunska literatura:

  1. Nikola Batušić, Povijest hrvatskoga kazališta, Školska knjiga, Zagreb, 1978.
  2. Branka Brlenić-Vujić, Orfejeva oporuka: od moderne do postmoderne, Matica hrvatska, Osijek, 2004.
  3. Marvin Carlson, Kazališne teorije 3: povijesni i kritički pregled teorija dvadesetog stoljeća, Hrvatski centar ITI, Zagreb, 1977.
  4. Ekspresionizam u hrvatskoj književnosti i umjetnosti, Zbornik radova s I. znanstvenog skupa s međunarodnim sudjelovanjem, glavni urednik Cvjetko Milanja, Altagama, Zagreb, 2002..
  5. Branko Hećimović, 13 hrvatskih dramatičara, Znanje, Zagreb, 1976.
  6. Hrvatska književna avangarda: programski tekstovi, priredio Ivica Matičević, Matica hrvatska, Zagreb, 2008.
  7. Hrvatska književnost, kazalište i avangarda dvadesetih godina 20. stoljeća, u: Dani Hvarskoga kazališta 30, urednik Nikola Batušić et al, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti Zagreb, Književni krug Split, Zagreb – Split, 2004.
  8. Josip Kosor, Prilozi sa Znanstvenog kolokvija 2002, urednici Dubravko Jelčić i Goran Pavlović, Hrašće, Drenovci, 2003.
  9. Ana Lederer, Ključ za kazalište, Matica hrvatska, Osijek, 2004.
  10. Marica Liović, Od euforije do zaborava: nepoznate drame Josipa Kosora, Centar za znanstveni rad Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti u Vinkovcima, Zagreb – Vinkovci, 2012.
  11. Ljubomir Maraković, Iza ekspresionizma: pokušaj bilanse, u: Haller, Kombol, Gavella, Maraković, Pet stoljeća hrvatske književnosti, knjiga 83, Zora, Zagreb, 1971.
  12. Ljubomir Maraković, Ekspresionizam u Hrvatskoj: pokušaj pregleda, u: Haller, Kombol, Gavella, Maraković, Pet stoljeća hrvatske književnosti, knjiga 83, Zora, Zagreb, 1971.
  13. Ljubomir Maraković, Smjerovi drame, u: Haller, Kombol, Gavella, Maraković, Pet stoljeća hrvatske književnosti, knjiga 83, Zora, Zagreb, 1971.
  14. Ivica Matičević, Aspekti avangardnoga u Kosorovoj drami Rotonda, u: Dani Hvarskoga kazališta XXX: Hrvatska književnost i kazalište i avangarda dvadesetih godina 20. stoljeća, Zagreb – Split, 2004, str. 227–238
  15. Ivica Matičević, Raspeti Juda: pristup biblijskom predlošku u drami hrvatske avangarde, Matica hrvatska, Zagreb, 1996.
  16. Dubravka Oraić Tolić, Paradigme 20. stoljeća: avangarda i postmoderna, Zavod za znanost o književnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 1996.
  17. Sibila Petlevski, Simptomi dramskog moderniteta, Hrvatski centar ITI–UNESCO, Zagreb, 2000.
  18. Erwin Piscator, Političko kazalište, Cekade, Zagreb, 1985.
  19. Renato Poggioli, Teorija avangardne umetnosti, Nolit, Beograd, 1975.
  20. Boris Senker, Hrestomatija novije hrvatske drame, I. dio, 1895–1949, Disput, Zagreb, 2000.
  21. Gordana Slabinac, Sugovor s literarnim đavlom: eseji o čitateljskoj nesanici, Naklada Ljevak, Zagreb, 2006.
  22. Gordana Slabinac, Hrvatska književna avangarda: poetika i žanrovski sistemi, August Cesarec, Zagreb, 1988.
  23. Radovan Vučković, Poetika hrvatskog i srpskog ekspresionizma, Svjetlost, Sarajevo, 1979.
  24. Viktor Žmegač, Težišta modernizma: od Baudelairea do ekspresionizma, Sveučilišna naklada Liber, Zagreb, 1986.

 

Lektira:

  1. Požar strasti
  2. Pomirenje
  3. Žena
  4. Nepobjediva lađa
  5. Hadži Ibrahim aga
  6. Café Du Dôme
  7.  Rotonda
  8. Pravednost
  9. Nijemak
  10. Pod laternom
  11. Čovječanstvo
  12. Maske na paragrafima
  13. Vječnost
  14. Donovi
  15. Nema Boga – ima Boga
  16. Smiljka vječna
  17. Prva drama bez naslova
  18. Druga drama bez naslova
  19. Treća drama bez naslova
  20. Četvrta drama bez naslova
  21. Peta drama bez naslova
  22. Šesta drama bez naslova
  23. Kratka autobiografija
  24. Velika autobiografija

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Studentska anketa

Ostale informacije: