Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Književnost i kulturni identitet | 1.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Lukić, Milica | 4 |
0 |
2 |
Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:
Od praskozorja čovječanstva simboli su okarakterizirali mnoge kulture i narode zadržavajući ili preosmišljavajući svoja semantička polja pod istim izrazom. U okviru kolegija simbolima se pristupa kao jezičnim činjenicama transponiranim u umjetničke kodove u širem smislu (književnost, likovna umjetnost, graditeljstvo i dr.) i analizira se njihova priroda i funkcionalnost primjenom temeljnih postavki semiotike / semiologije. Prema tradicionalnoj terminologiji Ferdinanda de Saussurea znak čine označitelj (riječ, pisana ili izgovorena), označeno (misaona slika u glavi pobuđena označiteljem) i referent (realan predmet u zbilji na koji upućuje znak, sastavljen od označitelja i označenog). Semiotiku napose zanima odnos označitelja i označenoga te način na koji su znakovi razvrstani u kodove. S obzirom na odnos označenoga i označitelja razlikujemo ikoničke, motivirane znakove i proizvoljne ili nemotivirane znakove. Simboli su proizvoljni ili nemotivirani znakovi. Svojstveni su isključivo ljudskoj komunikaciji. Simbol je temeljnom sastavnicom svake kulture (u njoj se oblikuje i iz nje proizlazi), a to odražava i odnos između simbola i značenja koje prenosi – taj je odnos nevezan, nije strogo utvrđen. Naprotiv, ako za to postoje društvene, odnosno kulturne pretpostavke simbol može poprimiti sasvim novo ili više novih značenja u odnosu na ono koje je imao. On je, prema tome, svojstven isključivo čovjeku.
Predstavit će se temeljni srednjovjekovni simboli utkani u književne tekstove i pismovne spomenike hrvatskoga srednjovjekovlja, a koji su odrazima praslavenske (i indoeuropske), bizantske i zapadno-latinske kulture, kao i oni koji su utkani u odabrane predloške europske srednjovjekovne književne i umjetničke baštine u širem smislu. Pokušat će se objasniti i povijesni razvitak raznorodnih globalnih simbola, kao i simbola hrvatskoga kulturnoga i nacionalnog identiteta danas.
Syllabus
predavanja, seminari i radionice, multimedija i mreža, samostalni zadatci
Nastavna aktivnost | Aktivnost studenta | Ishod učenja | Metoda procjene |
predavanje rad na tekstu i nastavnim listićima upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature izlaganje |
slušanje izlaganja, pisanje (provjera i istraživanje pojmova i teorija), samostalno proučavanje literature, dijaloška metoda i javni govor | definirati osnovne teorijske postavke sljedećih znanstvenih disciplina: semiotika / semiologija, gramatologija | aktivnost u nastavi nastavni listići usmeni ispit |
predavanje analiza slikovnih i video-materijala diskusija upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature izlaganje referata |
slušanje, sustavno opažanje i zaključivanje, samostalno proučavanje literature, pisanje i izrada referata, javni govor | primijeniti teorijske postavke (odabranih disciplina) u analiziranju simbola kao proizvoljnih nemotiviranih znakova jezika | referat i kolokvijalno izlaganje (uz power point prezentaciju) usmeni ispit |
mentorski rad upućivanje studenata na samostalno proučavanje literature izlaganje referata |
prikupljanje podataka na zadanu temu, postavljanje i rješavanje problema, čitanje i analiza izvora i sekundarne literature, izrada plana i provedba istraživanja, referat (pisanje) i govorenje (usmeno izlaganje i razgovor) | opisati temeljne srednjovjekovne simbole (slikovne, brojevne, zoomorfne, antropomorfne, biblijske itd.) posredovane književnim tekstovima i pismovnim spomenicima hrvatskoga srednjovjekovlja, a koji odražavaju praslavensku (i indoeuropsku), bizantsku i zapadno-latinsku kulturu, te odabranim predlošcima europske srednjovjekovne književne i umjetničke baštine u širem smislu | referat (uz power point prezentaciju) usmeni ispit |
predavanje, prikaz slučaja, analiza teksta, slikovnih i video-materijala, grupna rasprava | slušanje izlaganja, analiza nastavnih izvora (čitanje teksta, promatranje slikovnih i kritičko gledanje video-materijala), sustavno opažanje i zaključivanje, pisanje komentara i sudjelovanje u raspravi | vrednovati mehanizme uporabe i zlouporabe simbola kroz povijest i u suvremenosti | aktivnost u nastavi pisani komentar i procjena rada u grupi usmeni ispit |
Aktivnost u nastavi, Referat, Usmeni ispit
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 1 | 0% |
Referat | 1 | 0% |
Usmeni ispit | 2 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz referata i ocjena iz završnoga usmenog ispita: 40% konačne ocjene čini ocjena iz referata, a 60% konačne ocjene čini ocjena iz završnoga usmenog ispita (uz PP prezentaciju).
Redovno pohađanje nastave i aktivnost na nastavi, kolokvijalno izlaganje, usmeni ispit.
Studentska anketa