Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Književnost i kulturni identitet | 1.g. |
ljetni |
izborni |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Šundalić, Zlata | 120 |
0 |
60 |
Cilj je kolegija upoznati studente sa žanrovskim i poetološkim značajkama propovijedi kao i sa statusom propovijedi u određenom književnom razdoblju unutar dijakronije hrvatske dopreporodne književnosti.
Nakon uspješno završenoga kolegija studenti će moći:
1. Uvod u kolegij.
2. Propovijed – pojam i tipologija: propovijed kao govoreno tumačenje, razjašnjenje kršćanskih istina ili evanđeoskih događaja; propovijed kao govor (lat. oratio) napisan ili izgovoren prema pravilima govorništva, odnosno govor (postila) izrečen nakon evanđeoskog čitanja (postila < lat. post illa verba – „nakon ovih riječi“), ali i razgovor (molitva) s Bogom (lat. praedicatio – objavljivanje, hvaljenje i proricanje; grč. homilia - razgovor). Hrvatski nazivi za propovijed (prodika, prodeka, predika, pridika, prodečtvo, čtenja, slovo, kapituli, duhovna besjeda, besida, pripovijedanje, povidanje, razgovor duhovni, odnosno propovijed). Tipologija propovijedi prema vremenu unutar liturgijske godine (nedjeljne propovijedi, propovijedi za svetačke i druge blagdane, korizmene), prema tematskoj usmjerenosti propovijedi (eshatološke, asketske, sentencijske, propovijedi koje tematiziraju kršćanski nauk), prema govornikovoj pripadnosti crkvenome redu (franjevačka, isusovačka, kapucinska propovijed).
3. Propovijed – struktura: propovijed započinje perikopom (ulomak iz Svetog pisma, koji se čita na svetoj misi i služi kao polazište za propovijed), nastavlja se izvedbenim dijelom, koji je formalno obično trodijelan (teza, antiteza, sinteza), ali u kojemu se može prepoznati tehnika antičkoga govora (uvod, pripovijedanje, dokazivanje, pobijanje protivnih tvrdnji i nazora, završetak i zaključna pouka).
4. Propovijed – prostor, vrijeme, recipijent, autor.
5. Propovijed – slušati, promišljati i gledati (teatralnost).
6. Propovijed do kraja 15. stoljeća – eshatološke teme (Sveti Metod).
7. Propovijed 16. stoljeća – razjašnjenje kršćanskih istina, vrijeme krize (pojava protestantizma) (Antol Vramec).
8. Propovijed 17. stoljeća – kontrastna podvojenost na dobro i zlo, ali poželjna i duhovitost, i iznenadnost, i paradoks, i začudnost, odnosno bitne značajke visokohijerarhiziranih baroknih žanrova (Matija Divković, Juraj Habdelić, Ivan Bilostinac...).
9. Propovijed 18. stoljeća – stilski pluralizam i težnja prema jednostavnosti i razumljivosti (Ardelio Della Bella, Štefan Zagrebec, Jerolim Filipović, Bernardo Zuzorić, Juraj Mulih, Filip Lastrić, Hilarion Gašparoti, Đuro Rapić...).
predavanja, seminari i radionice, samostalni zadatci
Nastavna aktivnost | Aktivnost studenta | Ishod učenja | Metoda procjene |
predavanje | slušanje, pisanje | definirati pojam nabožna književnost, a unutar nje i pojam propovijed | usmeni ispit |
predavanje grupna rasprava |
slušanje, pisanje, čitanje, govorenje | definirati obilježja i strukturne elemente propovijedi | usmeni ispit |
predavanje seminar |
slušanje, pisanje, prikupljanje podataka na zadanu temu, samostalna uporaba literature, seminarsko izlaganje, govorenje (diskutiranje) | razlikovati pojmove visoka/elitna književnost i pučka književnost | usmeni ispit pisani seminarski rad |
predavanje | slušanje, pisanje | argumentirati pripadanje propovijedi pučkoj književnosti | usmeni ispit |
seminar diskusija |
slušanje, seminarsko izlaganje, analiza literature | razlikovati i opisati u propovijedi literarne ambicije (npr. barokni ornatus) | usmeni ispit pisani seminarski rad |
predavanje | slušanje, govorenje (diskutiranje), kritičko razmišljanje | analizirati na konkretnim književnim predlošcima strukture svakodnevice u propovijedima | usmeni ispit |
mentorski rad | prikupljanje podataka na zadanu temu, samostalna uporaba literature, kritičko razmišljanje, pisanje | samostalno napisati znanstveni rad o rukopisnoj propovijedi (transkribirati, opisati, interpretirati) | pisani rad |
Aktivnost u nastavi, Seminarski rad, Usmeni ispit
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|---|---|
Aktivnost u nastavi | 0,4 | 0% |
Seminarski rad | 0,6 | 0% |
Usmeni ispit | 3 | 0% |
U oblikovanju konačne ocjene uzimaju se u obzir ocjena iz seminarskog rada i ocjena iz završnoga usmenog ispita: 20% konačne ocjene čini ocjena iz seminarskog rada, a 80% konačne ocjene čini ocjena iz završnoga usmenog ispita.
Redovito pohađanje nastave, aktivno sudjelovanje u nastavi, seminarski rad, usmeni ispit
Studentska anketa