Studij | Godina |
Semestar |
Status |
---|---|---|---|
POSLIJEDIPLOMSKI SVEUČILIŠNI STUDIJ Jezikoslovlje | 1.g. |
zimski |
obavezan |
Nastavnik | Nositelj |
P |
V |
S |
---|---|---|---|---|
Kuna, Branko | 30 |
0 |
30 |
Cilj je upoznavanje studenata s osnovnim pojmovima i postavkama generativne gramatike, jedne od najvažnijih suvremenih lingvističkih teorija. Najprije se obrazlaže sadržaj chomskijanskog obrata u jezikoslovlju: a) nova metodologija, tj. prirodoznanstveni pristup jeziku i galilejevski stil istraživanja, b) promjena optike, odnosno predmeta istraživanja. Generativne lingviste ne zanima jezik kao skup znakova koji je nužno društvena kategorija. To je za njih sekundarna i ne osobito zanimljiva pojava. Njih zanima jezik kao proizvod i ogledalo uma. U tom je smislu jezik uvijek individualan, intenzionalan i interan (unutarnji). Riječ je o jeziku kao proizvodnom postupku koji se zove tehničkim imenom I-jezik. c) Postoji poseban mentalni organ specijaliziran za jezik (jezična moć) koji je neovisan o općoj inteligenciji, rasi, kulturi i sl. To znači da se formaliziranoj jezikoslovnoj teoriji pripisuje i psihološka realnost. Nakon toga opisuju se mogući načini ostvarenja tih općih ideja vodilja, tj. daje povijesni prikaz razvoja generativne gramatike, prikazuju pojedine teorije i objašnjavaju razlozi zbog kojih su uvođene i napuštane: 1. rana teorija (1955.-1963.), standardna teorija (1964.-1970.), vrijeme lingvističkih ratova (1970.-1980.), teorija načela i parametara (1980.-1990.) i minimalistički program (od 1990. do danas).
predavanja, seminari i radionice
Element | Opterećenje u ECTS |
Udio u ocjeni |
---|