Kritička informacijska pismenost

 

Naziv kolegija:
Kritička informacijska pismenost
Šifra ISVU:
204833
Šifra MOZVAG:
IZIP30
ECTS:
3
Jezik izvođenja:
hrvatski
Preduvjeti upisa:
Odsjek:
ODSJEK ZA INFORMACIJSKE ZNANOSTI

Nastavnik
Nositelj
P
V
S
Stanarević Katavić, Snježana
30
0
0
Zadravec, Tamara
0
15
0

 

Ciljevi i zadaci:

Cilj je predmeta upoznati studente s principima kritičkog pristupa informacijama u suvremenom informacijskom okruženju, osposobiti studente za kritičku interakciju s informacijama u suvremenom informacijskom okruženju, te im omogućiti primjenu stečenih znanja u kritičkom informacijskom opismenjavanju korisnika.

Ishodi učenja:

Nakon uspješno završenoga predmeta studenti će moći:

  • Razumjeti obilježja koncepta gluposti (bullshit)
  • Razumjeti obilježja i ograničenja informacijskog ponašanja u suvremenom informacijskom okruženju
  • Kritički vrednovati informacije s kojima se susreću u suvremenom informacijskom okruženju
  • Planirati programe kritičkog informacijskog opismenjavanja korisnika
  • Primijeniti stečena znanja u kritičkom informacijskom opismenjavanju korisnika

Sadržaj predmeta:

  1. Teorija koncepta gluposti (bullshit)
  2. Post-istina, alternativna istina i lažne vijesti
  3. Procjena vjerodostojnosti informacija na webu
  4. Znanost, pseudoznanost i neznanost
  5. Znanost u medijima
  6. Kritička medijska pismenost
  7. Wag the dog (igrani film)
  8. Statistički izvori informacija u oblikovanju slike svijeta
  9. Informacijsko ponašanje u kontekstu informacijskog obilja
  10. Sklonost potvrdi i izbjegavanje informacija
  11. Filter online mjehurića i eho komore na internetu
  12. Kritička informacijska pismenost

Vrste izvođenja nastave:

predavanja, vježbe

Povezivanje ishoda učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja:

2. 1. Nastavna aktivnost 2. 2. Aktivnost studenta 2. 3. Ishod učenja 2. 4 Metoda procjene
Predavanja Slušanje i aktivno
sudjelovanje na
predavanjima
Razumjeti obilježja koncepta gluposti (bullshit), razumjeti obilježja i ograničenja informacijskog ponašanja u suvremenom informacijskom okruženju te planirati programe kritičkog informacijskog opismenjavanja korisnika Aktivno sudjelovanje na predavanjima, kolokviji/pismeni završni ispit
Vježbe Rješavanje zadataka na vježbama Kritički vrednovati informacije s kojima se susreću u suvremenom informacijskom okruženju Izrada i usmena prezentacija zadaće

 

 

Obveze i praćenje rada studenta:

Aktivnost u nastavi, Pismeni ispit, Pohađanje nastave, Zadaće

Način vrednovanja i ocjenjivanja:

Elementi praćenja i provjeravanja:

Element
Opterećenje u ECTS
Udio u ocjeni
Aktivnost u nastavi 0,5 0%
Pismeni ispit 1,5 0%
Pohađanje nastave 0,75 0%
Zadaće 1,25 0%

 

Način oblikovanja konačne ocjene:

U oblikovanju se konačne ocjene uzima u obzir ocjena iz kolokvija/završnog pismenog ispita, aktivnost na predavanjima i vježbama, te izrada zadaće. Od toga 60% konačne ocjene čini završni pismeni ispit, 10% ocjene aktivnost na nastavi te 30% ocjene zadaća. Skala ocjenjivanja je sljedeća: 110-125 ocjenskih bodova (55%-62%) = dovoljan (2), 126-159 ocjenskih bodova (63%-79%) = dobar (3), 160-179 ocjenskih bodova (80%-89%) = vrlo dobar (4), 180-200 ocjenskih bodova (90%-100%) = izvrstan (5).

Primjer izračunavanja ocjene:

Ostale informacije relevantne za praćenje i vrednovanje studenta:

Studenti su obvezni prisustvovati na 70% od ukupnog broja predviđenih sati nastave predavanja i vježbi, na kolokvijima/završnom pismenom ispitu ostvariti minimalno 55% bodova, te usmeno prezentirati zadaću.

 

 

Obavezna literatura:

  1. Sagan, Carl. Svijet progonjen demonima: znanost kao svijeća u tami. Jesenski i Turk, 2013. (poglavlje 12. O umjetnosti otkrivanja gluposti)
  2. Frankfurt, Harry. On Bullshit. Raritan Quarterly Review 6, 2(1986.) URL: http://www2.csudh.edu/ccauthen/576f12/frankfurt__harry_-_on_bullshit.pdf 
  3. Vujić, Jure. Doba post-istine. // Vijenac 627 (2018.) URL: http://www.matica.hr/vijenac/627/doba-post-istine-27653/  
  4. Cooke, Nicole A. Posttruth, Truthiness, and Alternative Facts: Information Behavior and Critical Information Consumption for a New Age. // The Library Quarterly 87, 3(2017.), str. 211-221.
  5. Ciboci, Lana; Kanižaj, Igor; Labaš, Danijel. Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti. Zagreb: Agencija za elektroničke medije; Unicef, 2018. URL: https://www.medijskapismenost.hr/wp-content/uploads/2018/04/lazne-vijesti.pdf
  6. Wathen, C. Nadine; Burkell, Jacquelyn. Believe it or not: Factors influencing credibility on the Web. // Journal of the American society for information science and technology 53.2(2002.), str. 134-144. URL: http://www.communicationcache.com/uploads/1/0/8/8/10887248/believe_it_or_not-_factors_influencing_credibility_on_the_web.pdf
  7. Baran, George R.; Kiani, Mohammad F.; Samuel, Solomon Praveen. Science, Pseudoscience, and Not Science: How Do They Differ? // Healthcare and Biomedical Technology in the 21st Century. Springer, New York, NY, 2014. Str. 19-57. URL: https://www.springer.com/cda/content/document/cda_downloaddocument/9781461485407-c1.pdf?SGWID=0-0-45-1419612-p175332418
  8. Mcclune, Billy; Jarman, Ruth. Critical Reading of Science‐Based News Reports: Establishing a knowledge, skills and attitudes framework. // International Journal of Science Education 32, 6(2010.), str. 727-752. URL: https://www.researchgate.net/publication/240526642_Critical_Reading_of_Science-Based_News_Reports_Establishing_a_knowledge_skills_and_attitudes_framework
  9. Connaway, Lynn Silipigni, Timothy J. Dickey, and Marie L. Radford. If It Is Too Inconvenient, I'm Not Going After It.:' Convenience as a Critical Factor in Information-seeking Behaviors. // Library and Information Science Research 33 (2011.), str.179-190. URL: http://www.oclc.org/research/publications/library/2011/connaway-lisr.pdf
  10. Raymond S. Nickerson. Confirmation Bias: A Ubiquitous Phenomenon in Many Guises Review of General Psychology 2, 2(1998.), str. 175-220. URL: http://psy2.ucsd.edu/~mckenzie/nickersonConfirmationBias.pdf 
  11. Narayan, Bhuva; Edwards, Sylvia L.; Case, Donald O. The role of information avoidance in everyday-life information behaviors. // Proceedings of the 74th ASIS&T Annual Meeting. New Orleans Marriott, New Orleans: ASIST, 2011. URL: http://eprints.qut.edu.au/46078/4/46078.pdf
  12. Zuiderveen Borgesius, F. J., Trilling, D., Möller, J., Bodó, B., de Vreese, C. H., & Helberger, N. Should We Worry about Filter Bubbles? // Internet Policy Review 5, 1(2016.). URL: https://pure.uva.nl/ws/files/21231009/Should_we_worry_about_filter_bubbles.pdf
  13. Tewell, A. Decade of Critical Information Literacy. // Communications in Information Literacy 9, 1(2015.). URL:  http://www.comminfolit.org/index.php?journal=cil&page=article&op=view&path%5B%5D=v9i1p24&path%5B%5D=205

Dopunska literatura:

  1. Cohen, G. A. Deeper into Bullshit. // Contours of Agency: Themes from the Philosophy of Harry Frankfurt Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2002. Str. 321-339. URL: https://learning.hccs.edu/faculty/robert.tierney/phil1301-6/bullshit/g.a.-cohen-deeper-into-bullshit/at_download/file
  2. Nenadić, Iva. Kako su mainstream mediji otvorili vrata alternativnim činjenicama? // Političke analize 8, 30 (2017.), str. 15-21. https://hrcak.srce.hr/184735
  3. Coker, R. Distinguishing science and pseudoscience. Quackwatch Home Page, 30. 5. 2001. URL: http://hep.physics.utoronto.ca/RobertOrr/wwwroot/JPH441/Pseudoscience.pdf
  4. Pavić, Ž., Šundalić, A. Science In Post-Truth Society: New Media And Social Perception Of Science. // Media, culture and public relations, 8, 1(2017.), str. 35-46. URL: https://hrcak.srce.hr/187058
  5. Moeller, Judith; Helberger, Natali. Beyond the filter bubble: concepts, myths, evidence and issues for future debates: Report drafted for the Dutch Media Regulator, 2018. URL: https://www.ivir.nl/publicaties/download/Beyond_the_filter_bubble__concepts_myths_evidence_and_issues_for_future_debates.pdf
  6. Elmborg, James. Critical information literacy: Implications for instructional practice. // The Journal of Academic Librarianship, 32, 2(2006.), str. 192-199. URL: http://www.academia.edu/2608643/Critical_information_literacy_Implications_for_instructional_practice

 

Načini praćenja kvalitete koji osiguravaju razvoj znanja, vještina i kompetencija:

Ostale informacije: